Bilgisayar Mühendisliği Doktora Yeterlilik Sınav Kılavuzu
Aşağıdaki esaslar Orta Doğu Teknik Üniversitesi Öğrenci El Kitabındaki kurallar ve düzenlemelere ek olarak hazırlanmıştır.
Genel Bilgiler
- Doktora yeterlilik sınavı yazılı ve sözlü olmak üzere iki bölümden oluşur. Aday, her iki bölümü de geçtiği takdirde başarılı kabul edilir.
- Doktora yeterlilik sınavı yılda iki defa, Mayıs ve Kasım aylarında, yapılır.
- Aday, sınava girmek için danışmanının onayını almalı ve bölümüne sınavdan en az bir ay önce dilekçe vermelidir. Adayın sözlü sınav (alan sınavı) için yazdığı metni de dilekçesi ile birlikte teslim etmesi gerekmektedir.
- Doktora yeterlilik sınavında başarısız olması durumunda, adaya bir sonraki sınav dönemi için ikinci bir şans daha verilir. İkinci denemede de başarılı olamayan adaylar doktora programından atılırlar.
Doktora Yeterlilik Sınavı
Doktora Yeterlilik Sınavı Yazılı(Ana) sınav ve Sözlü (Alan) sınavı olmak üzere iki bölümden oluşur.
Yazılı (Ana) Sınav
Sınavın Ana Bölümü 7 temel konuyu kapsar:
- Veri Yapıları(Data Structures-CENG 213)
- Algoritmalar (Algorithms-CENG 315),
- Ayrık Matematik (Discrete Math-CENG 223),
- Hesaplama Teorisi(Theory of Computation-CENG 280)
- Programlama Dilleri (Programming Languages-CENG 242 )
- İşletim Sistemleri (Operating Systems-CENG334 )
- Sayısal Tasarım ve Bilgisayar Mimarisi (Digital Design and Computer Architecture-CENG 232&CENG 331)
Ana alan bölümdeki sorular lisans düzeyindedir ve parantez içinde verilen lisans derslerinin içeriğini kapsar. Sınavda, her konudan iki soru sorulur ve öğrenciden sadece birini cevaplaması istenir. Her konu 20 puan üzerinden değerlendirilir ve 140 üzerinden 84 (ki toplam notun %60’ına karşılık gelir) alan aday yazılı sınavdan geçmiş sayılır. Yazılı sınavda başarısız olan adaylar 20 üzerinden 14 puan aldıkları konulardan bir sonraki sınavda muaf olurlar. Bu adayların bir sonraki sınavda başarılı sayılmak için kalan konulardan toplam notun %60’ını almaları beklenir. Aday dilerse sınavlardan muafiyet hakkını kullanmayabilir. Muafiyet hakkı yalnızca başarısız olunan sınavdan hemen sonraki sınav dönemi için geçerlidir.
Sözlü Sınav (Alan Sınavı)
Sınavın Amacı
Öğrencinin doktora seviyesinde araştırma yapabilme yeteneğini ve potansiyelini ölçmek, öğrenciyi araştırma yapmaya erken başlamaya teşvik etmektir.
Öğrenciden Sınav Öncesi Beklentiler
- Öğrenci doktora yapacağı alanda bir konu belirler.
- Seçilen konuda aşağıda belirtilen türlerden bir katkıdada bulunur.
- Yaptığı araştırmayı en az 6, en fazla 8 sayfa olmak üzere “IEEE conference proceedings” formatında yazılı bir metin olarak hazırlar.
- Yazılan bu metin için tez Orijinallik Raporu hazırlaması ve tez danışmanı tarafından imzalaması gerekmektedir. Benzerlik oranı maksimum % 20 olmalıdır. Orijinallik Raporu Turnitin (http://www.turnitin.com) ya da Ithenticate (http://www.ithenticate.com) intihal yazılımı kullanılarak elde edilir. Orijinallik raporu için benzerlik oranının yazdığı ilk sayfanın çıktısını almak yeterlidir.
- Aday, birlikte sınava en geç 1 ay kala, hazırladığı metni, Orijinallik raporu ve sınav başvuru dilekçesi ile birlikte teslim eder.
Öğrenciden Sınav Sırasında Beklentiler
- En fazla 20 dakikalık bir sunum ile çalışmasını anlatması.
- 10 dakika sunum ile ilgili soruları cevaplaması.
- 20 dakika sunum yaptığı konudan bağımsız olarak seçtiği genel alan hakkındaki soruları cevaplaması (soru cevap kısmı jüri gerekli gördüğü takdirde uzatılabilir).
Beklenen Katkı
Öğrenci aşağıdaki türlerinden bir veya daha fazlasında katkı yapmayı seçebilir:
- Literatür değerlendirmesi: Her çalışmada bir literatür özeti olması beklenecektir, fakat bu kategoriyi seçen öğrenciden literatürü daha detaylı araştırması, önceki çalışmaları avantaj ve dezavantajlarını belirterek kıyaslaması, kısacası seçtiği konudaki literatürü analiz-sentez etmesi beklenmektedir.
- İmplementasyon: Öğrencinin danışmanı ile birlikte seçtiği bir makaledeki yöntemleri uygulayarak sonuçlar üretmesi, varsa çeşitli parametre değiştirerek denemesi beklenmektedir.
- Özgün yöntem: Öğrencinin seçilen bir konuda özgün bir yöntem önermesi ve bu yöntemi uygulayarak sonuçlar üretmesi beklenmektedir.
- Karşılaştırma: Öğrencinin danışmanı ile birlikte seçtiği birden fazla yöntemi teorik ya da deneysel olarak karşılaştırması ve bu karşılaştırmanın sonuçlarını tartışıp değerlendirmesi beklenmektedir.
- Kuramsal katkı: Öğrencinin kuramsal olarak yeni bir yaklaşım getirmesi (formül, teori, ispat, vb.) ve bu yaklaşımın doğruluğunu, işlerliğini, ve altında yatan mantığı açıklayabilmesi beklenmektedir.
- Durum çalışması: Öğrencinin literatürdeki bir yöntemi veya süreci gerçekçi bir probleme uygulaması ve ortaya çıkan sonuçları değerlendirmesi beklenmektedir.
Puanlama
Öğrencinin sözlü sınavdaki başarısı aşağıdaki puan tablosuna göre değerlendirilir. Bu tabloya göre bir jüri üyesinden 60 ve üzeri puan alan aday o jüri üyesi tarafından “başarılı” bulunur. En az üç jüri üyesi tarafından başarılı bulunan aday Alan Sınavından geçmiş olur.
Oran |
Puan [0-100] |
|
%40 |
Yazılı metin |
|
%20 |
Sunum ve sunum ile ilgili sorular |
|
%40 |
Seçilen alan ile ilgili genel sorular |
|
Ağırlıklı Toplam: |
Sınavın Uygulanışı ile İlgili Genel İlkeler
- Sınava girecek her öğrenci için Doktora Yeterlilik Komitesince öğrencinin danışmanı dahil ilgili alanda uzman doktora derecesine sahip 5 jüri üyesi belirlenir. Jüri üyelerinin sınavdan önce öğrencinin hazırladığı metni okumuş olmaları ve sınav sırasında soracakları soruları hazırlamış olmaları önem arzetmektedir.
- Doktora Yeterlik Komitesi jüri üyelerinden birisini jüri başkanı olarak atar. Jüri başkanı sınavın yürütülmesinden sorumludur.
- Öğrencinin hazırladığı yazılı metin orijinal olmalıdır. Kesinlikle başka çalışmalardan yapılan alıntılar ile bir araya getirilmemelidir.
- Jüri üyeleri öğrencilerin gönderdikleri yazılı metinleri üniversitemizin de üyesi olduğu http://www.ithenticate.com ya da http://www.turnitin.com adresinden intihale ilişkin araştırma yapabilirler.
- Yüksek lisans tezi için yapılmış olan bir çalışma doğrudan bu sınav için kullanılamaz. Konu değişmediyse bile yüksek lisans sonrasında bir katkı yapmış olması beklenmektedir.
- Öğrencinin başlıca yazar olarak yazmış olduğu bir makale (kabul edilmiş olsun ya da olmasın) bu sınav amacı ile kullanılabilir. Sınavda kullanılacak olan makale daha önce başka bir öğrenci tarafından kullanılmamış olmalıdır. Sunulacak olan makale daha önce bir yerde yayınladıysa, yayınlanma tarihinden itibaren 12 aydan fazla bir süre geçmemiş olmalıdır.
- Sınavdan ilk seferde başarısız olma durumunda yeni bir konu belirlenecek ya da sunulan çalışmaya devam edilecekse ikinci sefer için beklentiler konusunda jüri öğrenciyi bilgilendirecektir.
- Sınava ikinci defa girilmesi durumunda öğrenci yaptığı değişiklikleri açıklayan ek bir dokümanı çalışmasının son hali ile birlikte jüriye sunacaktır.
Doktora Yeterlilik Yazılı Sınav (Ana Sınav) İçeriği
Course |
Topics |
Resources |
Veri Yapıları |
C++ ile nesne yönelimli programlama |
* Mark Allen Weiss, Data Structures and Algorithm Analysis in C++ (3rd ed.), Addison Wesley, 2006 |
Algoritma Analizi |
||
Sıralama |
||
Listeler, Yığınlar, Kuyruklar |
||
Ağaçlar |
||
Öncelik Kuyruğu |
||
Hashing |
||
Çizgeler |
||
Algoritmalar |
Temel ve İleri Veri Yapıları |
* Introduction to Algorithms, T. H. Cormen, C. E. Lieserson, R. L. Rivest, C. Stein, Mc Graw-Gill |
Algoritma Analizleri |
||
Sıralama, Arama, Dizi İşleme |
||
Çizge Algoritmaları |
||
Açgözlü Yaklaşımı, Böl ve Yönet Algoritmaları |
||
Tam Kapsamlı Arama, Dal ve Sınır, Geri İzleme |
||
Dinamik Programlama |
||
Karmaşıklık Sınıfları, NP-Bütünlük |
||
Ayrık Matematik |
Mantıksal Önermeler |
* K.H. Rosen, Discrete Mathematics and its Applications, (Sixth Edition) McGraw-Hill, 2007. |
Yüklem Mantığı |
||
Kümeler ve Fonksiyonlar |
||
Tamsayılar |
||
Tümevarım ve Özyineleme |
||
Sayma |
||
Bağıntılar |
||
Çizgeler ve Ağaçlar |
||
Hesaplama Teorisi |
Küme Teorisi, Bağıntılar, Fonksiyonlar, Kanıtlamalar |
* Elements of the Theory of Computation, H.R.Lewis, C.H.Papadimitriou, (2nd ed.), Prentice-Hall, 1998. |
Aşağı İtmeli Özdevinir ve and Bağlamdan bağımsız Gramerler |
||
Düzenlilik ve and Bağlamdan bağımsız diller |
||
Turing Makineleri |
||
Karar Verilebilirlik |
||
İndirgenebilirlik |
||
Karmaşıklık Sınıfları P ve NP |
||
NP-Bütünlük |
||
Programlama Dilleri |
Depolama Yapıları, Kontrol Yapıları, Kapsam ve Bağlama |
* Programming Language Concepts and Paradigms, D.A. Watt, Prentice-Hall, 1990. |
Veri ve yordamsal soyutlama yapısı |
||
Type Sistemleri |
||
Dillerin Sözlüksel ve Sözdizimsel Tanımları |
||
Nesne Yönelimli Programlama Dilleri |
||
Fonksiyonel Programlama Dilleri |
||
Mantık Programlama Dilleri |
||
İşletim Sistemleri |
İşletim Sistemleri Yapıları |
* Modern Operating Systems, A.S. Tanenbaum, Prentice-Hall, ISBN 0-13-595752-4, 1992. |
Süreçler, İzlekler ve Yönetimleri |
||
Süreç ve İşlemci Çizelgeleme |
||
Süreç Senkronizasyonu |
||
Süreçler Arası İletişim |
||
Kilitlenmeler |
||
Bellek Yönetimi |
||
Depolama Yönetimi (Giriş-Çıkış İşleme, Dosya Sistemleri) |
||
Koruma ve Güvenlik |
||
Sayısal Tasarım ve Bilgisayar Mimarisi |
Sayısal Sistemlere Giriş |
* Digital Design, M. Mano, Prentice-Hall, ISBN 0-13-212994-9, 1991. |
Boolen Cebiri ve Mantıksal Kapılar |
||
Birleşimsel Devre & Devre Eniyileme |
||
Ardışıl Devreler |
||
Eşzamanlı Ardışıl Devreler |
||
Yazmaçlar, Sayaçlar |
||
Bellek Birimi ve PLA’lar |
||
Algoritmik Sonlu Otomat |
||
Yazmaç Aktram Düzey Belirtimi ve Mikroişlemler |
||
Sayısal Sistem Tasarımı |
||
Donanım Dili ve Makine Dili : MIPS Örnek Yönerge Türleri ,Adresleme Kipleri, Yordamlar, Program Başlatma |
||
Bilgisayar Aritmetiği : Aritmetik Mantık Birimi, Çoğalım ve Bölme, Kayan Noktalı İşlemler, Yuvarlama |
||
Veri Yolları ve Makine Döngü Kontrolü |
||
Mikro Programlama : Bellenim , Mikroprogram Belleği |
||
Ardışık Düzenleme: Tehlikeler, Yönlendirme, Dal Öngürümü |
||
Hafıza Sıradüzeni: Serpiştirme , Ön Bellek, Sanal Hafıza |
||
Giriş-Çıkış Sistemleri :Veriyolları, Giriş Çıkış Arayüzleri, Kesmeler, DMA |
Doktora Yeterlilik Sözlü Sınav (Alan Sınavı) İçeriği
Course |
Topics |
Resources |
Yapay Zeka |
Bilgisiz ve Sezgisel Arama |
* Artificial Intelligence: A Modern Approach, S.Russell, P.Norvig, Prentice Hall, 1995. |
Oyun |
||
Kısıt Sağlama ve Yayılım |
||
Teorem İspatı |
||
Planlama |
||
Monotonik Olmayan Akıl Yürütme |
||
Belirsizlik ile gösterim ve akıl yürütme |
||
Otomatik Öğrenme |
||
Robotik |
||
Bilgisayarlı Grafik |
Çıkış ve and Dolgu Alanı Temel Öğeleri |
* Computer Graphics: Principles and Practice, Foley, Van Dam, Feiner, Hughes, (2nd ed.), Addison Wesley, 1995. |
Geometrik Dönüşümler ve Görünüm |
||
Görünür-Yüzey Algılama |
||
Işıklandırma (Aydınlatma) Modelleri, ve Yüzey Görsel Giydirme |
||
Çoklu Çözünürlüklü Modelleme ve Görsel Giydirme |
||
Işın İzleme |
||
Hacim Kaplama |
||
Üç Boyutlu Bilgisayar Animasyonu ve Fiziksel Simülasyon |
||
Üç Boyutlu Nesne Gösterimi |
||
Doğal Dil İşleme |
Dilbilimsel Bilgi Gösterimi ve Yayılım |
* Speech and Language Processing, Jurafsky and Martin, Prentice-Hall, 2000. |
Morfolojiye Sayısal Yaklaşımlar |
||
Doğal Dillerde İfade Yapıları |
||
Doğal Diller İçin Ayrıştırma Stratejileri (tabandan tepeye, yukaridan aşağıya, karma) |
||
Ayrıştırma Kararları ve Geliştirmeler (Belirlilik, belirsizlik ve grafikler) |
||
Gramer biçimciliği and doğal dillerde sıradüzeni |
||
Yerel olmayan bağımlılık giderimi |
||
Düzensel anabilimsel : Lambda-analizi and mantıksal form |
||
Doğal Dillerde Ölçme |
||
Veritabanı Sistemleri |
Fiziksel Veri Organizasyonu |
* Database Management Systems, Raghu Ramakrishnan, McGraw-Hill. |
Veri Modelleri |
||
İlişkisel Veritabanı Tasarım Teorisi |
||
Bütünlük ve Güvenlik |
||
İşlem Yönetimi ve Uyumluluk |
||
İlişkisel Sorgu Dilleri |
||
Sorgu Optimizasyonu |
||
Nesne Yönelimli Veritabanı Teknikleri |
||
Mantık ve Veritabanları |
||
Dağıtık Veritabanı Sistemleri |
||
Sayısal Hesaplama |
Doğrusal Olmayan Sistemler |
* Numerical Methods, G.Dahlquist, A.Björck, Prentice-Hall. |
Doğrusal Sistemler |
||
Matris Özdeğer- Özvektör Problemler |
||
Interpolasyon |
||
Eğri Uydurma |
||
Sayısal Tümlev Alma |
||
Sayısal Türev Alma ve adi Diferansiyel Denklemler |
||
Kısmi Diferansiyel Denklemler |
||
Yazılım Mühendisliği |
Yaşam Dögüleri ve and Süreç Modelleri |
* Software Engineering: a Practitioners Approach, R.S. Pressman, (4th ed.), McGraw-Hill. |
Yazılım Projesi Yönetimi |
||
Tanımlama ve Modelleme Teknikleri |
||
Geleneksel, Nesne Yönelimli ve Bileşen Tabanlı Yaklaşımlar |
||
Yazılım Metrikleri |
||
Yazılım Kalitesi |
||
Sınama ve Tümleştirme Yöntemleri |
||
Bakım |
||
Örüntü Tanıma ve Görüntü Analizi |
İstatistiksel Örüntü Tanıma: Sınıflandırma, Öğrenme ve Öznitelik Bulma |
* Digital Image Processing, R. C. Gonzales and R. E. Woods, Prentice-Hall, 3rd edition, 2008. |
Yapısal Örüntü Tanıma: Grafiksel Yaklaşımlar ve Eşleştirme |
||
Sinirsel Örüntü Tanıma: Çok Katmanlı perceptrons, Geri Yayılım, kendi kendine örgütlenen harita |
||
Görüntü Dönüşümleri: Fourier ve Haar Dönüşümleri |
||
Görüntü İyileştirme: Uzamsal Bölge (Maskeler) and Dönüşüm Alan Teknikleri |
||
Görüntü Bölümlendirme: Sınır Tabanlı ve Bölge Tabanlı Teknikler |
||
Eşleştirme ve Stereo Görüş |
||
Neurocomputing |
Öğrenme ve Genelleme |
* Neural Computing: Theory and Practice, P.D. Wasserman. |
Çok Katmanlı perceptrons ve Geri Yayılım Algoritması |
||
Hopfield Modeli |
||
Yinelenen Ağlar |
||
Denetimsiz Öğrenme ve kendi kendine örgütlenen harita |
||
Uyarlanabilir Rezonans Teorisi |
||
Radyal Temel İşlev Ağları |
||
Yüksek Düzeyli Sinir Ağları |
||
Sinir Dinamikleri |
||
Paralel Hesaplama |
Bilgisayar Sistemleri Sınıflandırması, Paralel Mimarilere Giriş ve Özel Amaçlı Sistemler |
* Introduction to Parallel Computing, by Grama, Gupta, Kumar, and Karypis, Addison Wesley, 2003. |
Paralel Bilgisayarları Tanımlayan Parametreler |
||
Bir Ağı Başka Bir Ağa Yerleştirmek |
||
Ardışık düzenleme ve vektör işleme |
||
Veri ve Paralel depolamanın düzenlenmesi |
||
Paralel Algoritmaların Analizi |
||
Paralel Algoritmaların Tasarımı |
||
Aritmetik İfadelerde Paralellik |
||
Matris Problemlerinde Paralellik |
||
Tekrarlanan İlişkilerde Paralellik |
||
Dağıtılmış Sistemler |
Zaman Senkronizasyonu |
* Distributed Systems: Principles and Paradigms, 2nd edition, A.S. Tanenbaum, M. Van Steen, Pearson Higher Education, 2007. |
Koordinasyon |
||
Dağıtık Sistemleri Yapılandırma |
||
Süreç Etkileşimi ve Grup İletişimi |
||
Dağıtık Dosya Sistemleri |
||
Uyumluluk Kontrolü |
||
Dağıtılmış Paylaşılan Hafıza |
||
Hata Toleransı ve Gerçek Zamanlı Sistemlerin Temelleri |
||
Programlama Dilleri ve Derleyiciler (İleri Düzey) |
Typed Lambda Analizi |
* Foundations for Programming Languages, (first six chapters) J.C. Mitchell, MIT Press, 1996. |
Cebirsel Veri Türleri ve Özellikleri |
||
Dillerin Anlamsal Tanımı: Operasyonel, anlamsal and belitsel yaklaşımlar |
||
Dillerin Sözlüksel ve Sözdizimsel Çözümlemesi |
||
Sözdizimi aktarımı, öznitelik grameri |
||
Sanal bilgisayar, ara diller |
||
Şifre Oluşturma |